150710_Petter Zennström.jpg
July 10, 2015Petter Zenström01sXDSC1907.jpg
July 10, 2015Petter Zenström02s_DSC1908-2.jpg
PZ 2.jpg
July 10, 2015Petter Zenström05sXDSC1930.jpg
Petter Zennström 1 copy.jpg

Petter Zennström gjorde stora känslor synliga. Lika drabbande då som nu.
Han samlade kraft till dem från, jag höll på att skriva, förtryck, imperialism och övergrepp.
Men så enkelt var det inte, så gjorde många. Hans energi kom från andra hållet, underifrån, det var därför de var så drabbande.
Exploatering, hierarkier och allmänt skitsnack från dem som tjänade på skitsnack väckte vrede, raseri men framkallade också kärlek och ett slags förtröstan.

Jag är övertygad om att allt han gjorde synligt hade att göra med den musik som kom underifrån och bortifrån. Alltifrån ungdomens Ray Charles till Dennis Brown, Burning Spear eller Cesaria Evora.
Hans bilder ville vara som deras musik.
Och idag, då det stora raseriet bryts ner på individnivå, borde hans bildvärld gripa tag ännu hårdare. De har knappast blivit mindre angelägna.

Thomas Millroth

PZ 3.jpg
  Maj-Britt Imnander avtackar utställningens presentatör Thomas Millroth

Maj-Britt Imnander avtackar utställningens presentatör Thomas Millroth

 
150814_MattiasF.jpg
M F 2.jpg
PZ 4.jpg
 Konsthallens Curator, Jim Axén

Konsthallens Curator, Jim Axén

 
M F 5.jpg
M F 3.jpg
M F 4.jpg
Mattisa Fagerholm 3.jpg
Mattisa Fagerholm 2_ny.jpg

"En sörmländsk resa" är titeln på ett grafiskt blad och också arbetsnamn för en serie bilder med landskapet som gemensam nämnare.
Upphovet till bilden var en cykeltur i Sörmland.
Till min glädje och förvåning kunde jag på de gamla grus­vägarna ostört cykla kilometer efte1· kilomete1· utan att möta en bil. Det vackra kulturlandskapet med sina sjöar, ängar och välbevru·ade gårdar låg där under den blå som­mai·himmelen. Så någonstans däi.· på vägen dök dom plötsligt upp, statarungarna såsom gengångare, påminnande mig om det feodala Sörmland med alla sina slott och herresäten, klassystem och orättvisor.

Någon har skrivit om mina bilder att jag gör "ett slags inre sagobilder, blad som ger en första ruta till betraktaren att spinna vidare egna berättelse1· på".
Varför inte ge skribenten delvis rätt, vad vet jag?
Min utställning på Konsthallen S:ta Anna omfattar också ett antal nya teckningar utförda med kol, krita och blyerts. Dessa bilder har dock ej med det Sörmländska landskapet att göra. De utgör en helt annan "resa".

Mattias Fagerholm